tisdag 25 december 2007

mer god jul

Åhh, julklappsutdelningen idag var även den idel leenden. Fick ytterligare presentkort på adlibris av farmor och från mamma och pappa fick jag film, pyjamas, stoooor brödrost, skjortblus och tredje säsongen av grey's anatomy. Jag är verkligen helnöjd i år. Fast brödrosten ska bytas till en mindre (och billigare, så jag kan skaffa mig femte harry potter-filmen också). Och mamma blev glad över det hon fick från mig och anna, och pappa verkade inte helt onöjd han heller. Det enda han kunde komma på som han önskade sig var nya strumpor så det fick han, plus albert & herbert-boxen. Jag tycker det är skitsvårt att komma på saker att köpa till folk om dom inte har en önskelista. För jag är ju såndär att jag verkligen måste veta på förhand att dom kommer tycka om det dom får. Och det verkar ha varit en ganska bra klapp, boxen, för dom sitter och tittar på avsnitt nu. Speciellt som det inte finns nåt på tv att titta på. Alls.
Mm, och äldsta systerdotter blev tydligen riktigt glad över bokia-presentkortet hon fick av mig och det känns kul. Jag är ju väldigt förtjust i det faktum att även hon tycker om att läsa. Men det blir kanske lätt så om man bor i ett hushåll där båda vuxna gärna läser.

Jul är verkligen kul när man får göra som man själv vill och inte är slaviskt bunden till traditioner. Visst, det ska vara must, skåneskinka, skånekavring och marsipangris på julafton. Lägg till en kalkon på juldagen eller annandagen och jag är traditionsmässigt mer än nöjd. Och ärligt talat så skulle jag nog klara mig alldeles utmärkt även utan dom sakerna. Varför inte skapa en ny tradition som går ut på att man gör precis det man känner för utan att behöva få dåligt samvete eller känna skuld? Och utan att folk tittar snett på en bara för att man inte vill fira jul som man "ska". På samma sätt som det är fullständigt okej att älska julen och vilja ha allt som det innebär. Våga vara dig själv, även på julen;)

Inga kommentarer: