tisdag 18 december 2007

uppdatering

Har två små julklappar kvar att köpa, för övrigt är jag färdig. Det är allt bra lustigt, trots att jag har färre att köpa till så gör jag av med lika mycket - eller ännu mer - pengar. Jag är hopplös.
Svårast var att komma på nåt lämpligt till annas sambo. Jag brukar inte köpa julklappar till systrars pojkvänner, men av nån anledning så är det skillnad när det handlar om anna. Så underligt. Nåväl, det blev en liten samling svensk kitsch till den där grabben. Eller nåt. Det är ju tanken som räknas...

I söndags var det dags för vår årliga skinkjakt i skåne att ta sin början. Skåneskinka är det enda som duger på vårat julbord. Även i år nöjde vi oss med att åka till helsingborg och sova där. På vägen ner stannade vi i både göteborg och halmstad för lite julklappshandling, vilket gjorde att det kändes som att tiden gick fort. Av nån anledning. Det var trevligt att göra lite avbrott och sträcka på benen istället för att köra hela vägen i ett sträck. Påkvällen bestämde vi oss för att tura till helsingör medan vi åt på båten. Det var helt okej, trots att vi hade sällskap av 120 pers från wallmans salonger som var ute på sin årliga krogrunda. Överförfriskade killar i de tidiga tjugoåren är inte helt tysta. Eller rumsrena. Deras mesta favorit var att sjunga "vill du suga min kuk". Resten av repertoaren gick i samma anda, och det kändes en aning obekvämt att sitta där med föräldrarna. Mina föräldrar är åt det lite prydare hållet - eller åtminstone min lilla mor. Men, vi överlevde dom där två timmarna utan större men. Var tillbaka på hotellet vid kvart i nio och jag en halvtimme senare var jag redo att släcka lampan och sova. Det tog bara sex timmar innan själva sömnen verkligen infann sig. Hann under tiden läsa en bra bit av sue grafton's senaste bok, samt att jag lyssnade på mitt livs första vuxenljudbok. 2,5 timmar av Jeeves & Wooster och inte ens det gjorde mig trött.

På måndagen styrde vi återigen kosan mot helsingör där det införskaffades några liter vin och öl och annat smått och gott innan vi äntligen åkte till ica maxi och letade fram lämplig skinka. Eller ja, däremellan slog jag och min far våra kloka huvuden ihop och hittade utan problem vägen till den där lilla ostbutiken som säljer mellbykavring. Naturligtvis hade dom ingen bara för det... Fast det löser sig på fredag då far lagt undan två av dom som levereras till deras ingelsta kalkon.

På hemvägen från skåne stannade vi till i varberg på min begäran för att köpa rostbiff & potatissallad från kvantum. Ja, sen mormor gick bort måste jag ju passa på varje gång vi råkar vara i närheten eftersom det inte lär hända alltför många gånger. Det kändes riktigt konstigt att vara där och inte har mormor att hälsa på.

Idag vaknade jag vid halv två efter att far kikade in i "mitt" rum för att se så jag fortfarande levde. Trots det har jag varit halvdöd av trötthet mest hela dagen.


Sådär, nu har jag försökt gottgöra mina sällsynta besök här på den senaste tiden genom att vara onödigt långrandig. Ni behöver inte tacka mig.

Inga kommentarer: