söndag 27 april 2008

p som i...

...P-spruta? Ja, för nu har jag återigen blivit förvirrad och rådvill när det gäller vilket preventivmedel jag ska prova härnäst. Det är fyra konkurrenter på banan: p-spruta, p-stav, hormonspiral och minipiller/cerazette. Alla dessa har två gemensamma, vanliga, biverkningar, nämligen humörsvängningar/nedstämdhet och oregelbundna blödningar. Det är naturligtvis den första biverkningen som oroar mig mest, med tanke på att jag har (rejäla) anlag för depression. Det jag är mest inne på just nu är faktiskt p-sprutan. Jag vill verkligen bli av med mina blödningar helt och det känns som att det är smidigast att uppnå med sprutan - även om det tydligen ska gå att bli helt blödningsfri fortare med p-staven. Dock känns det som att det skulle vara besvärligare blödningar med stav, så.. Ja, det är ju förstås bara min tolkning av det jag läst. Spiralen går bort lite eftersom jag inte har fast förhållande och den ökade infektionsrisken. Piller är jag ju trött på, och riktigt dålig på att ta vid samma tidpunkt varje dag, så det skulle kännas ganska otryggt - även om man med cerazette sägs ha 12 timmars "felmarginal" istället för övriga minipillers 3 timmar.
Det andra som talar för p-spruta är ju att man kan slippa ägglossningen upp till ett år efter man slutat med sprutorna. Tänk så härligt! Speciellt för mig som inga barn tänker skaffa någonsin. Dock finns det en ganska rejäl negativ biverkning och det är ökad (risk för) benskörhet. Jag som redan i dagsläget bör ha rejält sköra ben eftersom jag antagligen inte fått i mig tillnärmelsevis tillräckligt med kalcium under de år då det räknas - samt är väldigt inaktiv. Visserligen är ju det sistnämnda något jag ska ändra på vilken dag som helst nu, men iaf.*s*

Nåväl, måste försöka komma ihåg att ringa barnmorskan imorn så att jag kanske kan få en tid innan mottagningen ska flyttas till dalaberg. Drygt att behöva åka buss sen, när man i dagsläget bor i huset mittemot. Fast ja, blir det spruta så är det ju nåt jag får göra fyra gånger om året iaf.

1 kommentar:

Maria. sa...

Och den naturliga följdfrågan som alla ställer sig: "Vem är det Jenny kuckelurar med?". Varför annars detta p-snack?