måndag 15 september 2008

mat, mat, mat

Är fruktansvärt hungrig just nu. Satte i mig en liten tallrik med vaniljglass, skivad banan, chokladsås, strössel och ett par maränger(det sistnämnda var mammas idé) för en timme sen men det gjorde ingen större nytta. Överhuvudtaget har jag blivit rejält hungrigare den senaste tiden och jag skulle nog vilja skylla det på semesterveckan på öland/skåne. För där blev det allt som oftast frukost och sen rejäl lunch och kvällsmat på det. Och ja, på kvällarna innebar det inte helt sällan förrätt, huvudrätt och efterrätt(man måste ju passa på när nån annan lagar och en tredje betalar!) Plus fika på eftermiddagen. Så det är verkligen inte konstigt att jag gått upp ett par kilon igen. För det är åtminstone det dubbla jämfört med vad jag brukar få i mig under en dag. Ökad aptit är dessutom en av biverkningarna på mina mediciner så att jag håller på att sluta med dom hjälper ju inte heller. Skulle ge bra mycket för en tallrik med penne-pasta och arrabbiata-sås just nu. Och egentligen, jag har bara varit uppe i 9 timmar så tidsmässigt så skulle det ju passa med kvällsmat ungefär nu. Får se om jag kan med att ställa mig vid spisen och göra det om en stund. Det är ju ordnat på en kvart.

Imorgon ska jag försöka orka göra klyftpotatis och steka en kotlett eller två. Är väldigt länge sen sist nu och jag måste skärpa till mig med matlagning hemma istället för att köpa skräpmat jämt. Och förhoppningsvis så kommer jag och anna göra fläskfilé och potatisgratäng när hon är hemma. Det är lite som vår paradrätt - hon steker köttet och jag gör gratängen. Perfekt arbetsfördelning för mig som inte är så bra på att steka kött. Jäklars, vad sugen jag blev nu! Kan inte tänka på annat än mat... Lax, kycklingwook, mammas/pappas pyttipanna, baconmackor, revbensspjäll, söndagsstek...gah! Men hellre mat än micke på hjärnan;)

Inga kommentarer: